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Éditorial
Depuis deux décennies, les travaux sur les Juifs d’Afrique du Nord ont connu un essor considérable de part et d’autre de l’Atlantique, en Israël et au Maghreb. Plus encore que leur nombre, ce qui doit retenir notre attention est l’intérêt croissant des chercheurs pour ces populations minoritaires dans l’écriture de l’histoire des mondes musulmans, des sociétés coloniales et impériales, de la Méditerranée, mais aussi du modèle républicain français.
C’est sous l’angle des circulations et des migrations que les Juifs du Maghreb sont étudiés dans ce nouveau numéro d’Archives juives. En effet, il est possible d’identifier la présence en France d’un certain nombre de Juifs de Tunisie, du Maroc et, plus encore, d’Algérie bien avant l’exode massif des années 1950-1960. Or, la connaissance de ces migrations précoces permet d’éclairer sous un nouveau jour l’arrivée des Juifs marocains et tunisiens et de leurs coreligionnaires rapatriés d’Algérie.
Pour explorer cet aspect méconnu de l’histoire des Juifs nord-africains, nous avons fait appel à quatre spécialistes de l’histoire des Juifs à Paris, Marseille, Lyon et Toulouse, qui démontrent magistralement, en s’appuyant sur une masse d’archives d’une richesse exceptionnelle, l’ancrage hexagonal des Juifs du Maghreb bien avant le mouvement de décolonisation. Arrivés en France, pour certains au lendemain de la crise anti-juive qui secoua l’Algérie à la fin du xixe siècle, pour d’autres à la veille de la Grande Guerre, pour d’autres encore après les émeutes antijuives de Constantine (août 1934), ces exilés subirent de plein fouet les persécutions raciales sous Vichy. Trois de ces études à l’échelon local brossent un tableau saisissant des évictions, délations, spoliations, rafles et déportations subies par les Juifs d’Afrique du Nord dans les principales métropoles où ils s’étaient implantés. Sans se cantonner à la période de l’Occupation, ces articles constituent une contribution indispensable à l’histoire de la Shoah.
Ils sont complétés par trois textes interrogeant les regards croisés, des deux côtés de la Méditerranée, sur les migrations et circulations des Juifs d’Afrique du Nord. En effet, la rencontre de populations d’horizons culturels différents suscita des tensions et des négociations entre des appartenances plurielles et, en outre, questionna à plusieurs égards le modèle du judaïsme français.
Dans la rubrique « Mélanges », Mathias Dreyfuss met en évidence le rôle de l’identification et du classement des archives dans l’écriture de l’histoire des Juifs de France.
Enfin, un intéressant compte rendu d’un ouvrage américain et des informations sur l’actualité de la recherche complètent le numéro.
Excellente lecture !
V. Assan
Sommaire
Dossier : Circulations et migrations des juifs du Maghreb en France, de la veille de la première guerre mondiale aux années 1960
Circulations et migrations des Juifs du Maghreb en France, de la veille de la Première Guerre mondiale aux années 1960. Introduction par Valérie Assan et Yolande Cohen
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Les Juifs du Maghreb à Lyon (1900-1945) par Sylvie Altar
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/ The Jews of the Maghreb in Lyons (1900-1945)
/ The presence of Jews from the Maghreb in the area surrounding Lyons began well before the 1960s. While some arrived alone before the First World War, entire families settled for work or to flee the outbreaks of pogromist violence that shook North Africa during the period between the two wars. With the war, the fate of these Jews became confused with that of their co-religionists. They paid a heavy price for Nazi barbarism. This article examines, on a human scale, how they lived through the war and how they also tried to survive, playing on their Judeo-Maghrebi variable. After the Liberation of Lyons (September 3, 1944), the time was ripe for reconstruction, then the influx of pieds-noirs repatriates rejuvenuated a sluggish Lyons Jewry.
Le Marais des Juifs du Maghreb, de l’entre-deux-guerres aux années 1950 par Jean Laloum
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/ Jews of the Maghreb in the Marais, from the inter-war period to the 1950s
/ From the inter-war period onward, several North African Jewish families, mostly from Algeria, settled south of the Marais, in the middle of the Parisian Yiddishland. During the Occupation, although some of them were decimated by deportations, a few individuals nevertheless managed to escape persecutors by presenting themselves as Muslims. In the immediate post-war period, the Sephardic element gradually permeated and revitalized Parisian Jewishness. The arrival in France, from April 1962, of some 110,000 Jews from Algeria decisively intensified the transformation of the Parisian community landscape which was already taking root throughout the 1950s.
Les Juifs maghrébins à Marseille (XXe siècle) par Renée Dray-Bensousan
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/ North African Jews in Marseille (20th century)
/ This article studies the place of Maghrebi Jews in the Jewish community of Marseilles over a long period of time, in order to highlight the dynamics of the implantation and integration of this minority within Marseilles’ Judaism and, more broadly, within the city of Marseilles. Three key periods are studied: the inter-war period, the period of the Second World War and the effects of persecution on Jews from North Africa and, finally, the recompositions linked to the arrival of those originating from the protectorates of Tunisia and Morocco and the “repatriates” from Algeria at the end of the 1950s.
Les Juifs d’Afrique du Nord et Toulouse jusqu’en 1962 : de lieu de passage à lieu d’ancrage par Colette Zytnicki
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/ The Jews of North Africa and Toulouse until 1962: From transitional space to space of settlement
/Until the Second World War and even until 1962, the Jewish community in Toulouse constituted a very small minority at the city level. In this kaleidoscope, the proportion of North African Jews is minimal. It is however possible to identify their presence, at first very modest, then more substantial after 1945. This article traces the stages of migration of this minority within the minority, sketches their sociology and highlights some local figures. A special place is given to students who attended Toulouse universities, an attendance that may, for some, have preceded their settlement in Toulouse.
Imaginaire colonial et reconfigurations du judaïsme en France : une régénération ? par Yolande Cohen et Christine Chevalier Caron
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/ Colonial imagination and reconfigurations of Judaism in France: A regeneration ?
/The regeneration project transformed the relationships between French and Maghrebi Jewish Communities. These representations, full of colonial utopias, embodying the salvation of the Jews from Morocco, became crucially true when those Jews arriving in France were thought to regenerate French judaïsm, which was undergoing a deep crisis.Analyzing the Alliance Archives and other community journals, the authors examine those changes, insisting on solidarity and fraternity, thus departing from a former paternalist attitude towards Moroccan Jews. They also showed how the arrival of North-African Jews in France changed the configuration of French Jewry after World-War II.
« Être avec les Arabes. Point final » : Parcours et œuvre de Rolland Doukhan par Ewa Tartakowsky
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/ “Being with the Arabs. Final point”: The trajectory and work of Rolland Doukhan
/Among Jewish writers who arrived in France in the post-colonial context, Rolland Doukhan occupies a singular place. While sharing certain literary themes and biographical characteristics with other writers of Judeo-Maghrebi origin, he also deals with more contemporary issues linked to the history of his native Algeria. Moreover, all his works feature Arab-Muslim characters. His biographical trajectory also sheds light on his literary preoccupations: an anti-colonial militant, member of the Algerian Communist Party and then of the French Communist Party, he formed friendships with Muslim writers. An analysis of his career thus reveals the ideal of a writer of Judeo-Maghrebin origin in France, thereby introducing an understanding of the rather rare “dissident” trajectories of anti-colonialist Jews.
Effacement et résurgence d’une mémoire juive d’Algérie par Benjamin Stora
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/ From a separate history to an integrated history?
/ This article returns to the gradual formation of the history of the Jews in France as a the field of knowledge, backed by authentic documents, throughout the nineteenth century. Inspired by the methods developed by historians of the “archival turn”, this contribution aims to capture the way documents kept in the major French archives and libraries were progressively identified and interpreted as “sources for the history of the Jews in France”. In so doing, these scholars sought to build a history, no longer “separate” but “integrated”, of the Jews, particularly in medieval France.
Mélanges
D’une histoire séparée à une histoire intégrée ? Mise en archives et mise en récit de l’histoire des Juifs en France au XIXe siècle par Mathias Dreyfuss
Lectures
Lectures par Nadia Malinovich